7 مارس 2023- کلیه ها با حذف مواد زائد و مایعات اضافی به شکل ادرار، نقش مهمی در بدن دارند. در یک عارضه ی ناشی از دیابت که به نفروپاتی دیابتی معروف است، عملکرد صحیح کلیه ها را مختل می کند. اکنون، محققان ژاپنی اطلاعات جدیدی را در مورد یک هدف بالقوه برای توسعه روش‌های جدیدی برای درمان نفروپاتی دیابتی، بدست آورده اند.

در یک مطالعه جدید که در مجله ی  JCI Insightمنتشر گردید، محققان به رهبری دانشگاه Tsukuba، از یک مدل موش برای بررسی نقش فاکتور رونویسی c-Maf در کلیه های موش بالغ در شرایط عادی و دیابتی، استفاده کردند.

پروتئین c-Maf، یک فاکتور رونویسی است (نوعی پروتئین که فعالیت ژن را تنظیم می کند) که در رشد کلیه ها در دوره ی جنینی نقش دارد. با این حال، تعیین عملکرد c-Maf در کلیه های بزرگسالان چالش برانگیز بوده است، زیرا حذف c-Maf منجر به تولد جنین هایی می شود که قادر به زنده ماندن نیستند. برای مقابله با این چالش، محققان موش هایی را با دستکاری ژنتیکی پرورش دادند که می توان در آنهاc-Maf  را از طریق استفاده از دارویی به نام تاموکسیفن، که معمولا برای درمان سرطان سینه استفاده می شود، غیرفعال کرد. محققان این مدل موش را c-Maf ΔTAM نامیدند و با استفاده از این موش‌هابه بررسی نقش c-Maf در کلیه های موشهای بالغ پرداختند.

پروفسور ساتورو تاکاهاشی، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «تحلیل‌های اولیه ما نشان داد که در مقایسه با موش‌های کنترل، موش‌هایc-Maf ΔTAM ، آب بیشتری مصرف می کنند و خروجی ادرار بیشتری دارند، و غلظت گلوکز در ادرار آنها بالاتر است، همچنین پس از درمان با تاموکسیفن، آلبومین بیشتری از طریق ادرار دفع می کنند». با این حال، هیچ تغییر مورفولوژیکی در کلیه های موش‌هایc-Maf ΔTAM  مشاهده نشد.

محققان ژن هایی را شناسایی کردند که به طور متفاوتی در c-Maf ΔTAM و موش های کنترل بیان می شدند. آنها دریافتند که دو ناقل کلیدی قند خون،Sglt2  و Glut2، در موش‌های c-Maf ΔTAM کمتر بیان می شوند. تحقیقات بیشتر نشان داد که به نظر می ‌رسد c-Maf مستقیماً بیان این دو ناقل قند را کنترل می‌ کند.

محققان سپس اثرات شرایط دیابتی را در موش c-Maf ΔTAM مورد ارزیابی قرار دادند. پروفسور تاکاهاشی گفت: به نظر می رسد که حذف c-Maf در موشهای دیابتی، از طریق تنظیم بیان Sglt2 و Glut2 باعث کاهش سطح قند خون می شود. علاوه بر این، حذف c-Maf باعث بهبودی هایپرگلایسمی و سرکوب نفروپاتی دیابتی گردید.

این یافته ها نشان می دهد که حذفc-Maf ، می تواند کنترل دیابت را بهبود بخشد و اثرات محافظتی در برابر بیماری کلیه دیابتی ارائه دهد. c-Maf ممکن است یک هدف بالقوه برای توسعه روش های جدید برای درمان نفروپاتی دیابتی باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-03-regulatory-protein-effect-diabetic-kidney.html